ÛÙ… تعلیم Ú©Ùˆ کیوں بھول گئے؟ تØ+ریر : عثمان سرور انصاری
ÛŒÛ Ø§Ù† دنوں Ú©ÛŒ بات ÛÛ’ جب جÛالت میں ڈوبے عرب Ú©Û’ صØ+را نور٠الٰÛÛŒ سے منور Ûوئے تو سارا جÛاں جگمگانے لگا یوں تو ان دنوں کا اÙÚ© اÙÚ© لمØ+Û Ø§ÙˆØ± ان لمØ+ات میں آنے والی Ûر ایک تبدیلی تشریØ+ طلب ÛÛ’ ۔تشریØ+ بھی Ú©Ù… از Ú©Ù… وقت Ú©ÛŒ Ø+دود سے بÛت دور Ú©Ûیں Ú©ÛŒ جائے تو بھی یقینا سمندر Ú©Û’ جیسی پیاسی اور ادھوری رÛÛ’ گی۔کائنات Ûر پل جدت Ú©ÛŒ منتظر رÛتی ÛÛ’ ۔اﷲ تعالیٰ Ù†Û’ صÙات٠باری تعالیٰ بیان کرتے Ûوئے ارشاد Ùرمایا، ØªØ±Ø¬Ù…Û :’’اﷲ زمین Ùˆ آسمان کا نور Ûے‘‘ Û”Ø+ضرت Ù…Ø+مد ï·º جو Ú©Û Ø§ï·² پاک Ú©ÛŒ سب سے Ù…Ø+بوب Ûستی Ûیں آپ ﷺاپنے تعار٠میں ارشاد Ùرماتے Ûیں،ترجمÛ:’’م ¬Ú¾Û’ نور٠Ûدایت دے کر بھیجا گیا‘‘ Û”
آپ ï·º ایک اور Ø¬Ú¯Û Ø§Ø±Ø´Ø§Ø¯ Ùرماتے Ûیں ØŒØªØ±Ø¬Ù…Û : ’’مجھے معلم بنا کر بھیجا گیا ‘‘۔
درج بالا آیت Ù…Ø¨Ø§Ø±Ú©Û Ø§ÙˆØ± اØ+ادیث Ù…Ø¨Ø§Ø±Ú©Û Ú©ÛŒ روشنی میں علما Ø¡ Ùˆ Ù…Ùسرین Ú©ÛŒ کثیر تعداد علم کوروشنی یعنی نور سے تشبیØ+ دیتی ÛÛ’ ،علم ÛÛŒ ÙˆÛ Ù†ÙˆØ±Ù Ûدایت ÛÛ’ جو انبیاء Ú©ÛŒ وراثت رÛÛŒ ÛÛ’ اورجس Ú©ÛŒ اوج٠تکمیل خود سرور٠کائنات Ø+ضرت Ù…Ø+مدﷺ Ú©ÛŒ ذات اقدس ÛÛ’ Û”Ø+ضرت Ù…Ø+مدﷺ پر پیغام٠الٰÛÛŒ کا آغاز بھی اقراء Ú©Û’ Ù„Ùظ سے Ûوا یعنی انسان Ú©Û’ لیے Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° کا Ù¾Ûلا Ø+Ú©Ù… Ù¾Ú‘Ú¾Ù†Û’ کا نازل Ûوا اس Ø+Ú©Ù… Ú©ÛŒ تعمیل Ú©ÛŒ خاطر Ø+ضرت Ù…Ø+مدﷺ Ù†Û’ Ù…Ú©Û Ù…ÛŒÚº موجود Ú©ÙˆÛ٠صÙا Ú©ÛŒ بلندی پر واقع Ø+ضرت ارقمؓ Ú©Û’ گھر سے صØ+Ø§Ø¨Û Ø§Ú©Ø±Ø§Ù… Ú©Ùˆ قرآن Ú©ÛŒ تعلیم دینے سے درس Ùˆ تدریس یعنی تبلیغ Ú©Û’ سلسلے کا آغاز Ùرمایا Û” اÛÙ„Ù Ù…Ú©Û Ú©ÛŒ طر٠سے پیدا Ú©Ø±Ø¯Û Ù…Ø´Ú©Ù„Ø§Øª Ùˆ مصائب Ú©Û’ باعث جب آپﷺ Ù…Ø¯ÛŒÙ†Û Ù…Ù†ÙˆØ±Û ØªØ´Ø±ÛŒÙ Ùرما Ûوئے تو Ø+الات سازگار Ûوتے ÛÛŒ آپ ï·º Ù†Û’ مسجد٠نبوی ï·ºÚ©ÛŒ بنیاد رکھی ØŒ ساتھ ÛÛŒ صÙÛ Ú©Û’ نام سے Ú†Ø¨ÙˆØªØ±Û Ø¨Ú¾ÛŒ تعمیر کروایا گیا جÛاں صØ+Ø§Ø¨Û Ú©Ø±Ø§Ù… Ø¨Ø§Ù‚Ø§Ø¹Ø¯Û ØªÙˆØ± پر درس Ùˆ تدریس Ú©Û’ Ùرائض سے بÛراور Ûونے Ù„Ú¯Û’ بلا Ø´Ø¨Û ØµÙÛ Ú©Ùˆ اسلام Ú©ÛŒ Ù¾ÛÙ„ÛŒ Ø¯Ø±Ø³Ú¯Ø§Û Ú©Û’ طور پر مانا جاتا ÛÛ’ اس Ú©Û’ بعد مسجد٠نبویﷺ Ú©Û’ Ûال Ú©Ùˆ تعلیمی ØŒ معاشرتی اور سیاسی مصروÙیات Ú©Û’ لیے بھی استعمال میں لایا گیا اس امر سے بخوبی Ø§Ù†Ø¯Ø§Ø²Û Ù„Ú¯Ø§ÛŒØ§Ø¬Ø§Ø³Ú©ØªØ§ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³Ù„Ø§Ù… میں اÙÚ© تعلیمی ادارے کا اصل مقصد اور Ûیت کیسی Ûونی چاÛیے ۔اگر اسلام Ú©ÛŒ Ù¾ÛÙ„ÛŒ Ø¯Ø±Ø³Ú¯Ø§Û ØµÙÛ Ú©Ø§ اور ÙˆÛاں Ú©Û’ طلبا Ú©Û’ Ø+الات٠زندگی کا Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¹Û Ú©ÛŒØ§ جائے تو Ø·Ø±ÛŒÙ‚Û Ûائے درس Ùˆ تدریس سے بخوبی آگاÛÛŒ ÛÙˆ جاتی ÛÛ’ ۔ذیل میں اسلام Ú©ÛŒ Ù¾ÛÙ„ÛŒ Ø¯Ø±Ø³Ú¯Ø§Û ØµÙÛ Ú©ÛŒ Ù…Ø+ض چند خصوصیات زیر٠بØ+Ø« لائی گئی Ûیں ØªØ§Ú©Û Ø§Ù¾Ù†Û’ موضوع Ú©Ùˆ تقویت دی جاسکے اورقارئین تک اپنا Ù†Ù‚Ø·Û Ù†Ø¸Ø± باآسانی Ù¾Ûنچانے میں مدد مل سکے ۔صÙÛ Ú©Û’ طلبا کوئی Ùیس ادا Ù†Ûیں کرتے تھے ۔صÙÛ Ú©Û’ طلبا Ú©Û’ لیے رÛائش یعنی Ûاسٹل کا بندوبست کیا گیا تھا ۔صÙÛ Ú©Û’ طلبا Ú©Û’ لیے لباس Ùˆ طعام کا خاص انتظام تھا۔صÙÛ Ú©Û’ طلبا Ú©ÛŒ تمام معاشرتی ضرورتوں Ú©ÛŒ تکمیل کا خاص خیال رکھا جاتا تھا جس میں روز گار قابل٠ذکر ÛÛ’ ۔صÙÛ Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ø§Ù“Ù¾ï·º Ú©Û’ Ø²Ù…Ø§Ù†Û Ù…ÛŒÚº 9دوسرے مدارس کا بھی ذکر ملتا ÛÛ’ جن میں آپﷺ Ù¾Ú‘Ú¾Û’ Ù„Ú©Ú¾Û’ صØ+Ø§Ø¨Û Ú©Ø±Ø§Ù…Ø“ میں سے معلمین کا انتخاب کرکے درس Ùˆ تدریس Ú©ÛŒ غرض سے بھیجتے تھے اس طرØ+ اسلامی نظام٠تعلیم میں معلم Ú©ÛŒ Ø¨Ø§Ù‚Ø§Ø¹Ø¯Û ØªÙ‚Ø±Ø±ÛŒ کا آغاز Ûوا۔ ÛŒÛÛŒ ÙˆØ¬Û ØªÚ¾ÛŒ Ú©Û Ù¾ÙˆØ±Û’ عرب میں تعلیمی انقلاب برپا ÛÙˆ گیا اور بعض مورخین Ú©Û’ مطابق آپﷺ Ú©Û’ Ø+ÛŒØ§ØªÙ Ù…Ø¨Ø§Ø±Ú©Û Ù…ÛŒÚº عرب Ú©ÛŒ شرØ+ خواندگی 50Ùیصدسے بڑھ Ú†Ú©ÛŒ تھی ۔عÛد٠نبوی ﷺمیں تعلیم Ø¨Ø§Ù‚Ø§Ø¹Ø¯Û Ø§ÛŒÚ© Ø´Ø¹Ø¨Û Ú©ÛŒ Ø+یثیت اختیار کرچکی تھی جس Ú©Û’ Ùرائض Ú©ÛŒ انجام دھی صوبائی گورنروں Ú©Û’ Ø°Ù…Û ØªÚ¾ÛŒ اس دور میں Ø¨Ø§Ù‚Ø§Ø¹Ø¯Û Ù†ØµØ§Ø¨Ù ØªØ¹Ù„ÛŒÙ… بھی مرتب کیا گیا اور Ûر گائوں Ø¨Ù„Ú©Û Ûر Ù…Ø+Ù„Û’ Ú©ÛŒ مسجد میں Ù…Ø¯Ø±Ø³Û Ø¨Ú¾ÛŒ قائم کیا گیا جن میں تÙسیر ØŒØ+دیث،ÙÙ‚ÛØŒÙ„ØºØªØŒÛ ÛŒØªØŒ ریاضی ،منطق، علم الکلام اور طب ÙˆØºÛŒØ±Û Ù…Ø®ØµÙˆØµ Ù¾ÛŒØ´Û ÙˆØ§Ø±Ø§Ù†Û ØªØ¹Ù„ÛŒÙ… بھی دی جاتی تھی۔خلÙائے راشدین میں سے Ø+ضرت عمر Ùاروق Ø“ Ù†Û’ علما اور Ø§Ø³Ø§ØªØ°Û Ú©ÛŒ بیت الما Ù„ سے تنخواÛیں بھی مقرر Ùرمائیں جس سے تعلیم Ù†Û ØµØ±Ù Ø³ÛŒÚ©Ú¾Ù†Û’ سکھانے Ú©Û’ عمل تک Ù…Ø+دود رÛÛŒ Ø¨Ù„Ú©Û Ø²Ø¨Ø±Ø¯Ø³Øª Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ø±ÙˆØ²Ú¯Ø§Ø± اور معاشرتی عزت Ùˆ اØ+ترام کا باعث بھی بنی ۔مسلم Ø+کمران جو خلÙائے راشدین Ú©Û’ بعد مسند٠Ø+کومت پر Ùائز Ûوئے انÛÙˆÚº Ù†Û’ بھی تعلیم پر خصوصی ØªÙˆØ¬Û Ø¯ÛŒ Ùاطمی Ø+کمرانوں میں سے خلیÙÛ Ø§Ù„Ø¹Ø²ÛŒØ² باﷲ Ù†Û’ 970عیسوی میں Ø¬Ø§Ù…Ø¹Û Ø§Ø²Ûر Ú©ÛŒ قاÛØ±Û Ù…ÛŒÚº بنیاد رکھی اسے آج بھی دنیا Ú©ÛŒ قدیم ترین یونیورسٹی سمجھا جاتا ÛÛ’ ۔سلجوقی دور میں 1066عیسوی میں الپ ارسلان Ú©Û’ وزیراعظم نظام الملک طوسی Ù†Û’ بغداد میں ایک Ù…Ø¯Ø±Ø³Û Ù‚Ø§Ø¦Ù… کیا جو Ù†Ø¸Ø§Ù…ÛŒÛ Ø¨ØºØ¯Ø§Ø¯ Ú©Û’ نام سے مشÛور Ûوا جÛاں Ù…Ø±ÙˆØ¬Û Ù†ØµØ§Ø¨Ù ØªØ¹Ù„ÛŒÙ… Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ø¹Ø¨Ø±Ø§Ù†ÛŒ ،لاطینی ØŒÙارسی ،سنسکرت اور یونانی زبانوںکی تعلیم Ú©Û’ ساتھ ساتھ طلبا Ú©Ùˆ Ú¯Ú¾Ú‘ سواری ،تیر اندازی اور شمشیرزنی ÙˆØºÛŒØ±Û Ú©ÛŒ مشق بھی کروائی جاتی تھی ۔امام غزالیؒ اور سعدی شیرازی Ù†Ø¸Ø§Ù…ÛŒÛ Ø¨ØºØ¯Ø§Ø¯ Ú©Û’ ÛÛŒ طالب علم تھے جنÛÙˆÚº Ù†Û’ نظام٠تعلیم Ú©ÛŒ تاریخ پر ان Ù…ÙÙ¹ نقوش Ú†Ú¾ÙˆÚ‘Û’ØŒ Ù†Ø¸Ø§Ù…ÛŒÛ Ø¨ØºØ¯Ø§Ø¯ میں اس وقت طلبا Ú©ÛŒ تعداد سعدی شیرازی Ù†Û’ سات Ûزار بتائی ÛÛ’ ۔مستنصر باﷲ Ù†Û’ 1233عیسوی میں Ø¬Ø§Ù…Ø¹Û Ù…Ø³ØªÙ†ØµØ±ÛŒÛ Ù…ÛŒÚº بنیاد رکھی جس میں Ù†Ø¸Ø§Ù…ÛŒÛ Ø¨ØºØ¯Ø§Ø¯ سے بھی Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø¹Ù„ÙˆÙ… Ú©Û’ شعبے کھولے گئے عمارت بھی بÛتر بنائی گئی Ø§Ø³Ø§ØªØ°Û Ø§ÙˆØ± طلبا Ú©Û’ لیے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø³Ûولتیں Ù…Ûیا Ú©ÛŒ گئیں ۔مسلمانوں Ú©Û’ سنÛری دور میں نظام٠تعلیم Ú©Ùˆ اس قدر اÛمیت Ø+اصل رÛÛŒ Ú©Û Ø§Ø³Ø§ØªØ°Û Ú©ÛŒ تقرری بذات٠خود Ø+کمران کرتے تھے اور انÛیں شاÛÛŒ مراعات سے نوازا جاتا تھا ۔طلبا Ú©Ùˆ Ø¬Ø§Ù…Ø¹Û Ú©ÛŒ طر٠سے چٹائیاں ØŒ کاغذ ØŒ دوات ØŒ اور قلم Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ø²ÛŒØªÙˆÙ† کا تیل بھی Ù…Ùت Ù…Ûیا کیا جاتا تھا Û” رÛائش اور خوراک Ú©Û’ ساتھ ساتھ Ø·Ù„Ø¨Û Ú©Ùˆ وظائ٠بھی دیئے جاتے تھے تا Ú©Û Ø·Ù„Ø¨Û Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û’ میں عزت Ùˆ آبرو سے زندگی بسر کر سکیں۔ مسلمان جب برصغیر میں Ø+کمران بن کرآئے تو ÛŒÛاں بھی ایسا مضبوط نظام تعلیم قائم کیا Ú©Û Ø¬Ùˆ Ù†Û ØµØ±Ù Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù†ÙˆÚº Ú©ÛŒ شان Ùˆ شوکت بڑھانے میں کام آیا Ø¨Ù„Ú©Û Ø¨Ûت سے غیر مسلم بھی علم Ú©ÛŒ دولت سے Ùیض یاب ÛÙˆ کر Ø¯Ø§Ø¦Ø±Û Ø§Ø³Ù„Ø§Ù… میں داخل Ûوتے Ú†Ù„Û’ گئے ذیل میں برصغیر میں انگریز Ú©ÛŒ آمد Ú©Û’ وقت تعلیمی نظام Ú©ÛŒ صورتØ+ال Ù¾Û Ø³Ø±Ø³Ø±ÛŒ سی روشنی ڈالی گئی ÛÛ’ جس سے مسلمانوں کا برÙصغیر میں نظام٠تعلیم سمجھنے میں آسانی واقع ÛÙˆ Ú¯ÛŒ ۔تھامس منرو Ú©ÛŒ 25جون 1822Ú©ÛŒ رپورٹ Ù¾ÛÙ„ÛŒ اÛÙ… دستاویز ÛÛ’ جس میں اعترا٠کیا گیا Ú©Û Ù…Ø¯Ø§Ø±Ø³ Ú©Û’ صوبے میں Ûر پانچ سو اÙرادکی آبادی میں ایک سکول موجود تھا۔عیسائی مبلغ ویلیم آدم Ù†Û’ ØµÙˆØ¨Û Ø¨Ù†Ú¯Ø§Ù„ اوربÛار Ú©Û’ متعلق ایک رپورٹ میں لکھا ÛÛ’ ØµÙˆØ¨Û Ø¨Ù†Ú¯Ø§Ù„ اور بÛار میں پانچ سے دس سال Ú©Û’ بچوں Ú©Û’ لیے ایک لاکھ سکول موجود تھے ۔مسٹر آرنلڈ پنجاب Ú©Û’ متعلق اپنی رپورٹ میں لکھتا ÛÛ’ Ú©Û ØªØ¹Ù„ÛŒÙ… ÛŒÛاں عام ÛÛ’ مسلمان ØŒÛندو اور سکھ سبھی تعلیم Ø+اصل کرتے Ûیں Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ø§Ø³Ø§ØªØ°Û Ø³Ø¨ Ú©Û’ سب مسلمان Ûیں ÛŒÛ Ù…Ø¯Ø§Ø±Ø³ اوقا٠کی آمدنی سے Ú†Ù„ رÛÛ’ Ûیں لڑکیوں Ú©Û’ لیے Ø¬Ø¯Ø§Ú¯Ø§Ù†Û Ø³Ú©ÙˆÙ„ بھی موجود Ûیں ۔درج بالا رپورٹس Ú©ÛŒ روشنی میں بخوبی Ø§Ù†Ø¯Ø§Ø²Û Ù„Ú¯Ø§ÛŒØ§ جاسکتا ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù†ÙˆÚº Ù†Û’ Ûر دور میں تعلیم پر خصوصی ØªÙˆØ¬Û Ø¯ÛŒ ÛÛ’ Ûر دور میں تعلیم نا صر٠عام اور Ù…Ùت دی جاتی رÛÛŒ Ø¨Ù„Ú©Û Ø·Ù„Ø¨Ø§ Ú©ÛŒ مالی مدد بھی وظائ٠کی صورت Ú©ÛŒ جاتی رÛÛŒ ØªØ§Ú©Û Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û’ میں Ø´Ø±Û Ø®ÙˆØ§Ù†Ø¯Ú¯ÛŒ Ú©Ùˆ Ø°ÛŒØ§Ø¯Û Ø³Û’ Ø°ÛŒØ§Ø¯Û Ø+د تک بڑھایا جاسکے Û”
Ø+الات Ú©ÛŒ ستم ظریÙÛŒ تھی Ú©Û Ø§Ù†Ú¯Ø±ÛŒØ² ÛŒÛاںØ+کمران بنے تو انÛÙˆÚº Ù†Û’ سب سے Ù¾ÛÙ„Û’ مسلمانوں Ú©Û’ قائم Ú©Ø±Ø¯Û Ù†Ø¸Ø§Ù…Ù ØªØ¹Ù„ÛŒÙ… Ú©Ùˆ ختم کرنا شروع کیا۔ مسلمانوں Ú©Û’ نصاب Ú©ÛŒ بھر پور مخالÙت کرتے Ûوئے نئے سرے سے انگریز Ù…Ùاد میں نصاب٠تعلیم مرتب کیا گیا جس سے مسلمانوں Ú©Ùˆ نا صر٠Ø+صول٠علم میں دشواریوںکا سامنا کرنا پڑا Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù¾Ù†Ø§ قیمتی Ø§Ø«Ø§Ø«Û Ù†Ø¸Ø§Ù…Ù ØªØ¹Ù„ÛŒÙ… بچانا بھی ناممکن ÛÙˆ گیا Û” 1947 میں جو نظام٠تعلیم پاکستان Ú©Ùˆ ورثے میں ملا ÙˆÛ Ú©Ø³ÛŒ طرØ+ سے بھی ایک نظریاتی مملکت Ú©Û’ تقاضوں Ú©Ùˆ پورا Ù†Ûیں کرتا تھا اور Ù†Û ÛÛŒ اسلام Ú©Û’ نظام٠تعلیم سے مطابقت رکھتا تھا Û” قیام٠پاکستان Ú©Û’ بعد ملک Ú©Ùˆ جÛاں اور بÛت سی مشکلات کا سامنا تھا ÙˆÛاں نظام٠تعلیم Ú©Ùˆ واپس اپنی اصل اسلامی اور مسلم تاریخ Ú©Û’ مطابق لانا بھی بÛت Ú©Ù¹Ú¾Ù† اور دشوا رکام تھا۔ اس مسئلے Ú©Û’ Ø+Ù„ Ú©Û’ لیے 1947میں ÛÛŒ Ù¾ÛÙ„ÛŒ تعلیمی کانÙرنس کا انعقاد کیا گیا اور مقاصد٠تعلیم کا اپنے تئیں تعین بھی کر لیا گیا مگر ناساز گار Ø+الات Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ مقاصد کا Ø+صول ممکن Ù†Û ÛÙˆ گا Û”
قومی تعلیمی پالیسی-80 1972Ø¨Ù„Ø§Ø´Ø¨Û Ù¾Ø§Ú©Ø³ØªØ§Ù† Ú©ÛŒ تعلیمی پالیسیوں میں انقلاب Ú©ÛŒ Ø+یثیت رکھتی ÛÛ’ اس وقت Ú©Û’ وزیراعظم ذوالÙقار علی بھٹو Ù†Û’ نظام٠تعلیم Ú©Ùˆ کاÙÛŒ Ø+د تک اسلامی نظام٠تعلیم Ú©ÛŒ طر٠موڑنے Ú©ÛŒ کوشش Ú©ÛŒ اور طلبا Ú©Ùˆ Ù…Ùت تعلیم دینے Ú©Û’ عزم کا نا صر٠اظÛار کیا Ø¨Ù„Ú©Û Ù¾Ù„Ø§Ù† بھی عوام Ú©Û’ سامنے پیش کیا اسی پالیسی Ú©Û’ تØ+ت یکم ستمبر1972سے تمام نجی کالج اور یکم اکتوبر 1974سے تمام نجی سکول قومی تØ+ویل میں Ù„Û’ لیے گئے لیکن ÛŒÛ Ù¾Ø§Ù„ÛŒØ³ÛŒ Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø¯ÛŒØ± تک قابل٠عمل Ù†Û Ø±ÛÛŒ ۔نظام٠تعلیم میں ایک اور بڑی تبدیلی اس وقت رونماÛوئی جب قومی تعلیمی پالیسی 1992Ú©Û’ تØ+ت نواز شری٠نے Ù…Ø+Ú©Ù…Û ØªØ¹Ù„ÛŒÙ… Ú©Ùˆ پھر ایک بار نجی ملکیت Ú©Û’ Ø+والے کرنے Ú©Û’ لیے اقدامات اٹھائے۔
Ø+صول٠تعلیم Ú©Û’ ذرائع Ú©Ùˆ اتنا دشوار گزار بنانے کا Ù†ØªÛŒØ¬Û Ù¾ÙˆØ±ÛŒ قوم Ú©Ùˆ جÛالت میں اضاÙÛ’ اور شرØ+ خواندگی میں Ú©Ù…ÛŒ Ú©ÛŒ صورت بھگتنا پڑا۔ مسلمان جن Ú©Û’ متعلق مورخین سو Ùیصد تک شرØ+ خواندگی بھی بیان کرتے Ûیں ÙˆÛاں تعلیم خواÛØ´ ÛÛŒ بن Ú©Û’ Ø±Û Ú¯Ø¦ÛŒ اور کئی نوجوان سڑکوں پر جوتے گھساتے Ûوئے اسی خواÛØ´ میں پاگل پن Ú©ÛŒ Ø+د تک جاپÛÙ†Ú†Û’ ۔بی بی سی Ú©ÛŒ ایک رپورٹ Ú©Û’ مطابق پاکستان میں5 سے 16سال تک Ú©ÛŒ عمر Ú©Û’ 57 Ùیصدبچے سکول سے دور Ûیں Ø+صول٠تعلیم Ú©Û’ مواقع ان Ú©ÛŒ دسترس سے باÛر Ûیں 34Ùیصدبچے نجی تعلیمی اداروں میں تعلیم Ø+اصل کررÛÛ’ Ûیں Û”2014Ø¡ میں پری پرائمری میں انرولمنٹ 39 Ùیصد تھی جو 2018Ø¡ میں 37Ùیصد Ø±Û Ú¯Ø¦ÛŒÛ” سرکاری سکولوں Ú©ÛŒ پری پرائمری جماعتوںکے داخلوں میں 8 Ùیصد اضاÙÛ Ø§ÙˆØ± نجی سکولوں میں اس سے Ú©Ûیں Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø§Ø¶Ø§ÙÛ Ûوا۔ان میں داخلوں کا تناسب 29 Ùیصد اضاÙÛ Ûوگیا۔ جÛاں تک اعدادوشمار Ú©Û’ Ø+والے سے تعلیم Ú©Û’ شعبے میں بÛتری کا تعلق ÛÛ’ تو Ûر دور Ø+کومت میں بÛتری Ú©ÛŒ جانب بڑھتے Ûوئے اعدادوشمارظاÛر کرنا ایک روایت Ú†Ù„ÛŒ آرÛÛŒ ÛÛ’Û” لیکن بÛتری Ú©ÛŒ جانب بڑھتے Ú†Ù„Û’ جانے Ú©Û’ باوجود ÛÙ… Ûر Ù…Ø±ØªØ¨Û Ø¯Ø¦ÛŒÛ’ گئے اÛدا٠سے پیچھے ÛÛŒ Ûوتے Ûیں۔
اس بارے میں جب لوگوں سے پوچھا گیا تو انÛÙˆÚºÙ†Û’ دردناک باتیں کیں۔Ùیصل آباد سے تعلق رکھنے والے Ù…Ø+مد اشÙاق Ù†Û’ Ú©Ûا Ú©Û Ù¾Ø§Ú©Ø³ØªØ§Ù† میں روز گار Ú©Û’ مواقع اس قدر Ú©Ù… ÛÙˆ گئے Ûیں Ú©Û Ø¹ÙˆØ§Ù… الناس Ú©Û’ لیے دو وقت Ú©ÛŒ روٹی کابندوبست کرنااس قدر مشکل ÛÙˆ گیا ÛÛ’ Ú©Û ÙˆØ§Ù„Ø¯ÛŒÙ† Ú©Û’ Ø°Ûنوں سے اپنی اولاد Ú©Û’ لیے بÛتر تعلیم Ú©ÛŒ خواÛØ´ ختم Ûوتی جارÛÛŒ ÛÛ’ Û” میانوالی Ú©Û’ نذیر خاں سے جب اس موضوع پر بات Ú©ÛŒ گئی تو انÛÙˆÚº Ù†Û’ تلخ Ø+قیقت بیان کرتے Ûوئے Ú©Ûا Ú©Û Ù¾Ú‘Ú¾Û’ Ù„Ú©Ú¾Û’ نوجوانوں Ú©Ùˆ سڑکوں پر روزگار Ú©ÛŒ تلاش میں مارے مارے پھرتے اور دھکے کھاتے دیکھ کر عوام Ú©ÛŒ اکثریت اپنی اولاد Ú©Ùˆ پڑھائی Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ù Ù…ØªÙˆØ¬Û Ú©Ø±Ù†Ø§ ÛÛŒ Ù†Ûیں چاÛتی Ø¨Ù„Ú©Û Ù„ÙˆÚ¯ اس خواÛØ´ کا اظÛار کرتے Ûوئے پائے جاتے Ûیں Ú©Û Ø¨Ú†Û’ Ú©Ùˆ کسی کام پر لگائو ØªØ§Ú©Û Ø¬Ø¨ تک اس Ù†Û’ میٹرک کرنا ÛÛ’ تب تک Ú©Ú†Ú¾ نا Ú©Ú†Ú¾ پیسے کمانے Ú©Û’ قابل ÛÙˆ جائیگا ۔لاÛور Ú©Û’ ایک استاد Ù…Ø+مد عمر سے جب پاکستان میں نظام٠تعلیم Ú©Û’ Ø+والے سے بات Ú©ÛŒ گئی تو انÛÙˆÚº Ù†Û’ Ú©Ûا Ú©Û Ø±ÙˆØ² بروز بڑھتی Ûوئی Ù…Ûنگائی Ù†Û’ عوام کا برا Ø+ال کیا ÛÛ’Û” اول تو روز گار Ú©Û’ موقع ÛÛŒ بÛت Ú©Ù… Ûیں اور اگر روز گار مل بھی جائے تو اس سے Ø+اصل Ûونے والی آمدنی سے Ø²Ù†Ø¯Û Ø±ÛÙ†Û’ Ú©Û’ لیے انتÛائی ضروری اشیاء تک رسائی تقریباََ ناممکن ÛÙˆ تی جارÛÛŒ ÛÛ’ ایسے Ø+الات میں لوگ اپنے بچوں Ú©ÛŒ خوراک Ú©Ùˆ نظر انداز کرکے تعلیم Ú©ÛŒ طر٠راغب کیسے کرسکتے Ûیں Û”Ú¯ÙˆØ¬Ø±Ø§Ù†ÙˆØ§Ù„Û Ù…ÛŒÚº Ø¨Ú¾Ù¹Û Ù…Ø²Ø¯ÙˆØ± Ù…Ø+مد یعقوب Ù†Û’ Ú©Ûا Ú©Û ÙˆØ³Ø§Ø¦Ù„ Ú©ÛŒ دستیابی میں اس قدر Ú©Ù…ÛŒ واقع ÛÙˆ رÛÛŒ ÛÛ’ Ú©Û Ú¯Ú¾Ø± Ú©Û’ تمام اÙراد ÛŒÛاں تک Ú©Û Ú†Ú¾ÙˆÙ¹Û’ چھوٹے بچے بھی روزگار Ú©ÛŒ تلاش میں مزدوریوں پر لگا دیئے جاتے Ûیں تا Ú©Û Ø¨Ù…Ø´Ú©Ù„ چلتے Ûوئے سانسوں Ú©Û’ ردھم Ú©Ùˆ قائم رکھا جاسکے ان Ø+الات میں تعلیم Ú©ÛŒ ÛÙ„Ú©ÛŒ سی بھی خواÛØ´ عوام Ú©Û’ Ø°ÛÙ† میں دکھائی Ù†Ûیں دیتی۔ چکوال میں دینی Ù…Ø¯Ø±Ø³Û Ù…ÛŒÚº مقرر استاد Ûدایت Ø§Ù„Ù„Û Ø³Û’ بات Ú©ÛŒ گئی توآپ Ù†Û’ معاشرے Ú©ÛŒ خرابی Ú©Ùˆ دین سے دوری قرار دیتے Ûوئے Ú©Ûا Ú©Û Ø¬Ø¨ تک اسلامی نظام تعلیم پر عمل Ù†Ûیں کیا جاتا ۔پاکستان میں عوام Ú©Ùˆ تعلیم Ú©ÛŒ طر٠مرغو ب کرنا نا ممکن ÛÛ’ Û”Ù…Ø³Ù„Ù…Û Ø+قیقت Ú©Û Ø¬Ø³ Ø¬Ú¯Û Ø¬Ùˆ چیز Ú¯Ù… ÛÙˆ ÙˆÛÛŒ سے Ø¯ÙˆØ¨Ø§Ø±Û Ù…Ù„ØªÛŒ ÛÛ’ ادھر اÙدھر چاÛیے صدیوں بھٹکا جائے مگر بے سو د ÛÛŒ ثابت ÛÙˆ تا ÛÛ’ ۔پاکستان میں شرØ+ خواندگی اور معیاری تعلیم Ú©Ùˆ بڑھانا چاÛتے Ûیں تو Ûمیں پھر سے اپنے سنÛری دور Ú©Û’ اصول اپنانے ÛÙˆÚº Ú¯Û’Û” آئین Ú©ÛŒ شق 25a پر مکمل عمل درآمد ممکن بنا نا ÛÙˆ گا ۔سرکاری تعلیمی اداروں Ú©Ùˆ مکمل Ùروغ دینا ÛÙˆ گا ۔اور Ø+کومت Ú©Ùˆ غریب عوام دوست پالیساں بنانا چاÛیں۔ اگر Ø+Ú©Ùˆ مت ایسا کرنے میں کامیاب ÛÙˆ جاتی ÛÛ’ تو اقبا ؒل Ù¾ÛÙ„Û’ ÛÛŒ Ùرما Ú†Ú©Û’ Ûیں !
ذرا نم ÛÙˆ تو ÛŒÛ Ù…Ù¹ÛŒ بڑی زرخیز ÛÛ’ ساقی Û”
thanks for sharing